W ramach cyklu #opiniejuroraeffie Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR wraz z TVN Media, (Sponsorem Strategicznym konkursu i gali Effie Awards Poland), przygotowało zestawienie kampanii nagrodzonych złotą statuetką Effie Awards Poland 2025.
KATEGORIA:
Finance & Insurance
TYTUŁ KAMPANII:
„XTB – Tu pracują Twoje pieniądze”
LIDER:
McCANN Poland
WSPÓŁZGŁASZAJĄCY:
Media Context
KLIENT:
XTB
OPIS KAMPANII:
XTB chciało zmienić swój wizerunek: z marki „dla wtajemniczonych” na markę „dla mnie też” – wykorzystując rozszerzenie oferty o oprocentowanie wolnych środków, eWallet oraz IKE i przełamując bariery lęku przed inwestowaniem. Rozmnożony Zlatan wcielał się w różne style inwestycyjne, pokazując szerokość oferty, a kreacje z udziałem zwykłych ludzi przybliżały kategorie produktowe i budowały wiarygodność i bliskość. To kampania, która zmieniła układ sił w kategorii.
WYNIKI:
Efekt: dynamika wzrostu rachunków śr. +27%, spektakularne wyprzedzenie dotychczasowego wieloletniego lidera i objęcie pozycji nr 1 w kategorii oraz wzrost TOM do 33% i świadomości spontanicznej do 41,4%.
UZASADNIENIE JURY EFFIE DLA NAGRODY ZŁOTE EFFIE AWARDS W KATEGORII FINANCE & INSURANCE:

W naszej grupie jurorskiej byliśmy wyjątkowo zgodni, że ta praca to najlepsze zgłoszenie, jakie mieliśmy przyjemność oceniać. Przyznam szczerze, że dawno nie widziałem tak transparentnego zgłoszenia, w którym wszystko się zgadzało: od wyzwań, insightu, przez strategię i egzekucję, aż po imponujące wyniki biznesowe.
W trudnym momencie dla tej kategorii, czyli w czasach wysokich stóp procentowych, w dwa kwartały rosnąć znacząco szybciej niż rynek i finalnie wyprzedzić wieloletniego lidera kategorii oraz podnieść TOM o ~25pp, przy okazji nie wydając furgonetek pieniędzy – to musi wzbudzać szacunek i podziw.
Data publikacji: 17.12.2025 r.