W ramach cyklu #opiniejuroraeffie 2025 – projektu współautorstwa Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR oraz TVN Media (Sponsora Strategicznego konkursu i gali Effie Awards Poland) zapytaliśmy Jury Effie, o zagrożenia związane ze sztuczną inteligencją w obszarach marketingu.
Rozwój sztucznej inteligencji w marketingu to nie tylko nowe możliwości, ale i poważne wyzwania. Największym zagrożeniem, wskazanym przez 46% badanych, jest wykorzystanie AI do tworzenia deepfake’ów i szerzenia dezinformacji, co może podważać zaufanie do marek. Na drugim miejscu (32%) znalazło się zalanie Internetu treściami niższej jakości – łatwość generowania materiałów grozi przesyceniem odbiorców mało wartościowymi przekazami. Jury rzadziej wskazywało na zanik „ludzkiej” kreatywności oraz naruszenia praw autorskich, uznając je za mniej istotne zagrożenia (po 7%), a tylko nieliczni zwracają uwagę na etykę danych (5%) czy nierówności w dostępie do technologii (3%). Badanie jasno pokazuje, że kluczowym wyzwaniem dla marketerów będzie utrzymanie jakości i autentyczności komunikacji w erze masowej automatyzacji treści.
Prawie połowa Jury Effie wskazuje na deepafeke oraz dezinformację jako kluczowe zagrożenie AI w marketingu. To wyzwanie jest istotne nie tylko w kontekście reputacji marek, ale przede wszystkim ich odpowiedzialności społecznej. Nie ma wątpliwości, że AI to potężne narzędzie, które pilnie wymaga stworzenia etycznych ram, edukacji i mądrego przywództwa w branży marketingowej. Drugim ryzykiem, wskazanym w badaniu, jest zalew rynku masowo generowaną treścią niskiej jakości. Sztuczna inteligencja umożliwia optymalizację i skalowanie działań, ale bez strategicznego nadzoru traci kierunek i prowadzi do tworzenia „fast foodu komunikacyjnego”, który spłaszcza emocje i rozmywa tożsamość marki. Kampania może być efektywna w liczbach, ale nieskuteczna w budowaniu wartości brandów. Kluczową kwestią jest przygotowanie branży do efektywnej, bezpiecznej i jakościowej współpracy z AI. Brak nadzoru, odpowiednich szkoleń i monitoringu nowych rozwiązań to moim zdaniem największe zagrożenie dla branży w obliczu dynamicznych zmian, które wprowadzają globalni liderzy technologii.